sekadar
gambar hiasan
Jangan
mudah tertipu dengan mana-mana bengkel..
(WANITA
TERUTAMANYA)
1.
Minyak hitam.
Minyak
hitam yg bukan sintetik tu – setiap 5,000km atau 3 bulan whichever is
earlier.
Kalu
yg sintetik – mungkin 7,500km atau 10,000km.
2.
Filter – sama seperti minyak enjin.
Minyak
mineral biasa – 5000km
Minyak
Synthetic – 7500km hingga 10000 km
Dalam
ertikata lain, bila tukar minyak enjin tu, maka tukar juga la filter minyak tu
sekali (oil filter)
3.
Spark plug – 20,000 km ikut schedule maintenance book!
Tapi
kau boleh pakai sampai 30k-40k takde hal…benda ni bukan critical sangat! Tapi
kalau dah lebih 40k tak tukar, dia nya electrode pun dah nipis, elok tukar
aje…Harga sekitar Rm20-25 untuk 4 biji…
4.
Bateri kereta –
18 bulan hingga 2 tahun, terpulang pada cara penggunaan…kalau kita selalu topup
airsuling tu, ianya boleh tahan sampai 2 tahun…kalau selalu lupa topup dan
selalu kering…6 bulan pun bateri boleh kong!
Free
maintenance battery lain pulak ceritanya…tak payah top up air , harga lebih
mahal dari bateri biasa. Bila beli bateri, jangan main hentam aje, ini kerana di
Malaysia banyak barang tipu…so , beli bateri dari jenama yg boleh dipercayai…
BOSCH, CENTURY… tapi ada juga jenama yang tak terkenal tapi elok!
Bateri
yang baik biasanya lebih berat dari bateri yang kurang baik. bandingkan bateri
tersebut dalam kategori yang sama..kalau NS50 tu anda kena compare dengan NS50
dari jenama yg lagi satu! Kalau kancil tak silap aku pakai NS40 atau
NS40L..begitu la citernya!
5.
Timing belt –
60,000km untuk kereta proton Wira, Saga. Waja boleh tahan sampai 90,000km dan
Honda CRV tahan sampai 160,000km. Jadi timing belt ni ikut jenis kereta. Banyak
orang tak tahu, depa sampai aje 60,000km terus tukar tak kira la dia pakai apa
kereta pun! Mekanik cina sengeh aje la, buat apa tolak rezeki dari duit orang
Melayu!
6.
Clutch plat –
Clutch plate ni ialah perkara subjektif. Biasanya ikut pengalaman, hanya tukar
bila ada simptom “clutch slipping” berlaku sewaktu pemanduan kita. Ni perkara
yang susah nak terangkan,sebab tu mereka kata bila 100,000km baru tukar
clutch!
7.
Fuel Filter –
tukar aje la sekitar 40,000km sekali. Benda ni pun murah RM15-20je.
8.
Air Filter atau Penapis Udara –
yang ni di tukar setiap 20,000km. Tapi pada mereka yang tukar kepada K&N
type, benda ni tak payah tukar, tapi mampu dibersihkan sudah cukup.
9.
ATF –
Automatic Transmission Fluid. Minyak ni memang penting bagi yang pakai AUTO.
Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi boleh la extend hingga
30,000km kepada mereka yang nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar…jangan
abaikan (contohnya tak tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO
gearbox perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perlu
Transmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission
Flush boleh pergi sampai 7-9 litre. Ini membazir untuk kita, tapi bukan pada
pihak cina yang bikin servis. Caj hanya sekitar RM200++. Kalau anda selalu tukar
ATF, hanya tukar biasa aje, yang budget kurang dari RM100…ikut saiz kereta
anda!
10.
Gear Oil –
untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakai ATF, tetapi
sebaliknya pakailah Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km sekali.
11.
Brake Fluid dan Power Steering Fluid –
Kalau rajin boleh flush keluar ganti baru setiap 60,000 km.
12.
Radiator Coolant -sebotol
RM8-RM15… selalunya warna hijau! 60,000km boleh la tukar sekali!!! Kalau air
radiator korang warna clear aje. Maknanya air paip biasa aje tu! Pakai coolant,
enjin lebih cepat panas dan juga tak mudah mendidih!
13.
Air-Cond Belt/ Alternator Belt – Belt-belt
ni perlu ditukar sama waktu dengan timing belt. Kalau kita terlupa tukar sewaktu
servis sebelum-sebelum ni. Belt Air-con dan juga alternator mudah dikenal pasti
akan perlunya ditukar atau tidak. Ini kerana belt-belt ni letaknya diluar dan
boleh nampak. Kalau bahagian “ribs”nya dah ada”crack-crack” yang halus…maka
eloklah ditukar belt tersebut. Jangan tunggu masa timing belt nak tukar, baru
nak ditukar belt-belt ini. Akhir sekali, ingin admin ingatkan maintenance
schedule yang ikut “km” atau masa”3 bulan” “6 bulan” dan seterusnya ni hanya
memudahkan pengguna-pengguna kereta melakukan penyelengaraan atau dalam bahasa
enggeris lebih dikenali sebagai “preventive maintenance”
15.Maksudnya,
benda yang kita tukar tu belum tentu rosak, tapi kita dah tukar. Preventive
maintenance ni mampu mengelak dari pengguna kereta menghadapi kerosakan yang
kritikal dimasa akan datang! Tapi dalam dunia ni, mana ada yang perfect!
Preventive Maintenance Schedule ni kalau kita ikut tanpa mengetahui sedikit
sebanyak tentang fungsi atau sebab mengapa setiap alatganti tu perlu ditukar.
Ianya boleh juga menjadi suatu pembaziran bagi orang Melayu dan keuntungan bagi
orang cina.
16.Contohnya-
kalau kita buta-buta ikut apa yg di syorkan oleh pembuat alat ganti. Contohnya
“shock absorber” perlu diganti setiap 20,000km, tentu kita tidak mampu
mengikutnya! Jadi anda perlu ada asas ilmu seperti yang diterang kan di
atas.
17.
Minyak hitam mineral utk 5000km/3 bulan, minyak semi-sintetik utk 10,000km/6
bulan, minyak fully sintetik utk 15-20,000km/ 1 tahun. Kalau boleh elakkan beli
minyak hitam di kedai spare part cina tersebut sebab banyak minyak cap ayam yang
cina telah sediakan khas untuk tipu orang Melayu. Botol mungkin ada cap Castrol,
Shell, Petronas, Eneos dan lain-lain. Tetapi dalam tu sebenarnya adalah minyak
murah made in china. Dlm satu hari ada beribu-ribu botol minyak hitam kosong
wujud di bengkel-bengkel cina. Bos cina ini sentiasa mengarahkan pekerja cinanya
untuk mengambil botol-botol kosong ini dan refil serta bubuh seal baru supaya
dapat mengaut keuntungan dari duit orang Melayu. Elok beli minyak di stesen
minyak – confirmed genuine. Unless kalau betul2 yakin dgn kedai spare part yg
kita beli tu. Tapi apa admin boleh katakan 90% sparepart serta bengkel cina
semuanya menggunakan kaedah ini.
18.
Minyak gear manual ditukar setiap 40,000km untuk kereta baru (kurang 5 tahun),
setiap 20,000km utk kereta atas 5 tahun atau apabila gear shift rasa ketat.
Paling bagus utk kereta lama – bubuh gearbox treatment. Minyak gear ATF –
ditukar setiap 20,000km. Sama mcm di atas.
19.
Flush? kalau dlm buku takde kata – maka tidak perlu. Air filter pun sama –
20,000km. Coolant – tukar tiap-tiap 20,000km. Nak tukar tiap-tiap 50,000km pun
boleh dgn syarat guna air suling or RO water. Timing belt – ditukar setiap
80,000km. Tapi pernah terjadi stretch sampai 110,000km(Wira 1.6xli) tanpa
masalah sebab menggunakan timing original Mitsubishi dan ia selalu inspect
timing belt keretanya. Merekah takda, gigi still elok – tak perlu tukar. Aircond
belt, altrnator belt, power steering belt – tukar semasa tukar timing belt atau
apabila nampak crack.
20.
Water pump - ditukar apabila menukar timing belt untuk kali ke-2. Let’s say kita
tukar timing belt setiap 80,000km, maka apabila kita menukar timing belt utk
kali kedua pada 160,000km, elok tukar sekali water pump kerana hayatnya pun
hampir tiba. Nak tukar water pump kena bukak timing belt. So kalau buat sekali,
tiada extra labor charge. Spark plug – every 20,000km. Atau selagi plastik kat
tgh tu masih putih dan tiada kesan terbakar. So kena check spark plug. Kalau
spark plug berminyak – engine dah agak uzur dan kena overhaul sebab piston ring
dah haus. Asap biru kat ekzos jugak adalah tanda piston ring haus i.e. minyak
hitam terbakar. BTW, ini bukan service biasa. Dah kira major work jugak. Head
gasket – tukar apabila minyak leaking kat area tu. Atau sekiranya berlaku
coolant loss akibat dari blown head gasket. Buat grind valve sekali. Org panggil
nie top-overhaul.
21.
Biasanya top overhaul tidak diperlukan kepada kereta bawah 7 tahun atau
200,000km. Tp ada gak yg 7-80,000km/kurang 5 tahun dah kena top overhaul sebab
suka lenjan engine. Dok main red line manjang. Ini pun major work la jugak skit.
Brake pad – tukar bila haus atau bila rasa brake kurang mengigit. Biasanya
kereta 3-4 tahun sekali. Minyak brake – pun sama. Anyway brake belakang tahan
lebih lama dari brake depan biasanya double. Bercakap tentang timing belt (juga
dipanggil cam belt kerana ia memacu camshaft), ianya berbeza antara satu
pengeluar ke pengeluar yg lain.
22.
Pada asalnya, enjin pembakaran dalam menggunakan camshaft yg di letak di dalam
blok enjin. Secara standardnya pertukaran timing belt pada setiap 100,000km ikut
ketetapan pengeluar jepun. tetapi Jepun adalah negara bercuaca sederhana sejuk
manakala cuaca di Malaysia lebih panas dan mampu mempercepatkan proses wear and
tear timingbelt yg dibuat dari adunan getah, plastik dan fibre glass. Maka itu,
adalah dinasihatkan pertukarannya dibuat lebih awal iaitu antara 90,000km. Bagi
alat ganti timing belt berkualiti rendah, kita perlu menukar lebih awal, maybe
60,000km. Admin tak begitu pasti tentang ini.
23.
Sesetengah pengeluar seperti Alfa Romeo mencadangkan pertukaran timing belt pada
jarak hanya 30,000km bagi semua enjin straight 4 twin spark dan juga enjin V6
bagi model sebelum tahun 1999. Pada tahun 1996 dahulu, ada juga pemilik cina
yang kerek dan cakap timing belt boleh tahan sampai 100,000km. Tak perlu tukar
pada 30,000km. Then, keta dia kena tarik masuk sebab timing belt putus dan enjin
kena overhaul. Bacaan odometer ketika itu = 35,000km. Maka moralnya adalah kita
perlu patuhi spesifikasi service dan penyelenggaraan pengeluar. Banyak kenderaan
zaman sekarang telah menggunakan timing chain sbg ganti kepada timing belt. Ini
termasuk Nissan, Honda dan Toyota .Toyota misalannya menggunakan timing chain
bagi semua kenderaan penumpangnya iaitu :-
Camry
ACV30 – enjin 2AZ-FE 2000cc
Corolla
Altis ZZE121 – enjin 1ZZ-FE 1600cc
Vios
NZE10 – enjin 1NZ-FE 1500cc
24.
Model seperti CRV pada mulanya menggunakan timing belt, tetapi untuk CRV baru
generasi kedua, Honda juga kembali memperkenalkan timing chain melalui enjin
i-VTEC. ianya tidak memerlukan pertukaran biarpun sudah mencecah 500,00km lantas
menjimatkan kos dan menjaga alam sekitar. Sekiranya mekanisme rantai
mengeluarkan bunyi, hanya perlu tukar tensioner bearing dan segalanya pulih spt
sedia kala.
sumber: amekaw
0 Response to "Tips Asas Servis Kereta Supaya Anda Tidak Mudah Ditipu"
Post a Comment